Relationstyper

Hittade det här på den här bloggen. Det handlar om vilken typ man är i ett förhållande, utifrån antropologen och biologen Helen Fishers forskning. Sånt dravel, tänkte jag, men kunde ändå inte låta bli att känna igen mig i dessa två typer... personligen mest i den senare. :)

Östrogen
Den som domineras av östrogen känner in och känner av. Vänliga, diplomatiska, autentiska söker de efter djupa relationer. Den som domineras av östrogen ser helheten före delarna, är intuitiv och kreativ men kan ha lite svårt att komma till skott. Favoritord: passion. Svarar helst på frågan: Hur känns det? Älskar helst: En herr eller fru Testosteron som utmanar och är målinriktad.

Testosteron
Testosteronmänniskan vet vart skåpet ska stå. Beslutsam och tävlingsinriktad sätter hon upp mål, och uppnår dem. Hon är logisk och analytisk och något okänslig i sociala sammanhang. Gillar detaljer och att lösa problem. Fysiskt kännetecken: Längre ringfinger än pekfinger. Favoritord: Intelligens. Svarar helt på frågan: Vad tänker du? Älskar helst: Sin motsats – Östrogenmänniskan.

Man kunde vara dessa två typer också: (Och självklart, vi är nog alla en mix.)

Dopamin
Dopamin gör den här gruppen äventyrslysten. Fulla av energi söker de ständigt efter nya saker, nya människor, nya idéer. Eftersom de är impulsstyrda blir de lätt distraherade och har svårt med rutiner och vardag. Kul typer helt enkelt, men inte helt lätta att leva med. Favoritord: Äventyr. Svarar gärna på frågan: Vad gör du? Älskar helst: En annan nyfiken, entusiastisk risktagare.

Serotonin
Serotonin lugnar ner och det märks på den här individen. Han eller hon vill gärna bo på landet, vara en del av byalaget och träna småtjejerna i fotboll. Här är en person som inte övertrasserar sitt konto och som har bokat semestern ett år i förväg. Favoritord: Familjen. Bor i förort eller på landet. De vill vara del av omgivningen, gräs. Bästa frågan: Vilka är dina vänner? Älskar helst: Andra som också vill boa.

Vem är du?

Kommentarer
Postat av: kwi

Kunde inte låta bli att läsa, fastnade i dravlet och kom snabbt fram till att jag är östrogen + dopamin. Även fast jag har längre ringfinger än pekfinger och lätt blir stressad av tävlingsinriktning och folk som når sina mål hela tiden, vilket jag aldrig gör. Eller snarare så hittar fler, nyare, mer spännande mål att ta mig an innan jag hunnit halvvägs på den första sträckan.



hm...

2011-04-08 @ 22:56:26
URL: http://attsnarjaenjavul.blogg.se/
Postat av: kwi

sen insåg jag att det var för personer i ett förhållande. Sådärja, återkommer med svar när jag hittat min groda.

2011-04-08 @ 22:58:32
URL: http://attsnarjaenjavul.blogg.se/
Postat av: Karin

Äsch även om man är singel bör man ju vara någon av typerna, som syns när man väl är i ett förhållande tänker jag. Lite som att man har en favoriträtt även när man är mätt.

2011-04-10 @ 16:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0