LCHF verkar så mysko

Bläddrade lite i Anna Halléns bok LCHF-husmanskost, den goda vägen till hälsa och viktminskning (Bonnier fakta). Har alltid känt mig skeptisk till extrema dieter och kanske särskilt de som förespråkar enorma mängder fett och inga kolhydrater. Inte bara för att jag, vilket inte heller är helt bra, är den kolhydratälskare utan just för att den är så extrem.

Recepten utgår från rätt normala recept, som en wok där grönsakerna steks i rejält med smör och goda kryddor. Ända tills det dyker upp rader som "häll på 5 deciliter grädde" till ett recept som ska räcka till fyra personer. 5 deciliter? Räcker det inte med en? Nåja, vad vet jag.

Anna Hallén är dock frälst och mår jättebra, skriver hon. Jag fattar idén om att vi säkert äter för mycket socker och vitt bröd - men att utesluta vanligt, grovt bröd, havregrynsgröt och annat som jag är övertygad om är nyttigt och mår bra av - tror jag är att gå onödigt långt helt enkelt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

http://merstuds.blogg.se/2010/october/fett-med-mat.html#comment

2010-10-15 @ 08:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0