Toppa formen!

Inför mina två längre lopp i sommar gäller det att toppa formen. Tjejmilen vill jag självklart slå fjolårets tid på, 51 minuter, och där är jag säker på att jag har många minuter att kapa. Stressade inte alls runt och anledningen till att det gick sakta berodde mycket på att jag ställt mig för långt bak i startfältet. Minst fem minuter siktar jag på att minska om jag är i bra form. Halvmaran är jag nog mest orolig inför att inte ta mig runt – två mil har jag faktiskt inte ens sprungit, tror jag på någon långrunda har tagit mig 1,7 mil eller så. Men klart det ska gå.

För syster är det däremot snart dags för premiärloppet Vårruset. Enligt rapporter klarar hon sträckan galant, så här kommer lite tips för de närmsta veckan! Man kan hitta många uppladdningstips på bland annat marathon.se och andra liknande sajter. Inför ett femkilometerslopp som inte sliter så mycket på kroppen och där du främst har som mål att ta dig runt springandes och inte på någon supertid, är väl inte vilan inför loppet riktigt lika viktig som om du springer längre lopp. Men det är altid skönt att vara extra pigg och springsugen i benen när man står på startlinjen.

19 maj:
Jogga/spring 5 kilometer, försök att få in tävlingsfart. Alltså, sikta på att försöka få till ett sådant lopp du skulle vilja springa under tävlingen.

20 maj: Lätt jogg 3-5 kilometer.

21 maj: Vila

22 maj: Jogg 5 kilometer

23 maj: Vila

24 maj: Lätt jogg 3 kilometer.

25 maj: Ät ordentligt men inte överdrivet mycket några timmar innan loppet. Var noga med att dricka lite under hela dagen och dagen innan, istället för att hälla i dig en hink innan start. Värm upp noga. Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Eva

Ska du springa halvmara?? Vilken?

2010-05-19 @ 10:04:43
URL: http://www.brollop.me
Postat av: Karin Nygård

Höga Kusten maraton 14 augusti. Finns kvarts och helmara också, häng med på en norrlandstur vetja! =)

2010-05-19 @ 12:40:10
URL: http://merstuds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0