Planer för lugn start, snart hoppas jag.

Usch. Har varit rejält förkyld i över en vecka och sprider snorpapper över hela lägenheten. Var hemma måndag och onsdag förra veckan men inte blev det bättre. Gjorde mig själv en otjänst och gick till jobbet både torsdag och fredag bara för att sedan vara yr och ha feber hela helgen och ännu idag, tisdag, är jag alldeles för tung i huvud och kropp för att jobba. Febern verkar dock ha släppt.

Noll procent träning på länge alltså och ingen matlust vilket har resulterat i flera minuskilon på vågen. Muskler som jag hoppas kunna få tillbaka så snart jag mår bättre. Men efter en sådan här flunsa gäller det att börja försikigt.

----------------------------------
Aftonbladet Kropp och hälsa på nätet ger några bra tips:

1. Promenader i början

Om du känner dig hyfsat frisk, börja med lugna promenader. 20 - 30 minuter räcker. Känn noga efter hur kroppen reagerar timmarna efter och nästa dag.

 

2. Öka successivt på tempot

Mår du fortfarande bra efter den första turen, lägg in promenader varannan dag. Öka successivt på tempot, men ta inte ut dig.

 

3. Styrketräning i slutet av veckan

Mot slutet av veckan kan du börja med lite styrketräning. Styrka är bättre än konditionsträning för kroppens immunförsvar.

 

4. Övergå till din vanliga träning

Efter fem, sex lättare pass kan du övergå till din vanliga träning, men sänk nivån och fortsätt att känna efter så att du inte överanstränger dig.

 

5. Undvik snoriga vänner

Var försiktig efter träningspasset. Du är då mottagligare för nya infektioner eftersom ditt immunförsvar är tillfälligt försvagat. Umgås inte med snoriga vänner och utsätt inte kroppen för kyla.

 

6. Ge kroppen mycket energi

Ät ordentligt med kolhydrater. Banta inte när du är förkyld. Näringen hjälper till att bryta ner infektionen.

------------------------------

Dagen ska dock ägnas åt att äta och åter äta eftersom smaksinnet ÄNTLIGEN kommit tillbaka! Just nu plockar jag de energirika godbitarna ur denna nöt och fruktmusli:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0